Kamper verenigingen houden de natuur schoon

Zaterdag, 22 maart 2014

Op zaterdag 22 maart 2014 hebben een aantal Kamper verenigingen een gezamenlijke schoonmaakactie georganiseerd in het buitengebied van de gemeente Kampen. Het doel is de natuur binnen het werkgebied van de verenigingen te ontdoen van zwerfvuil.

De actie wordt georganiseerd door:
  • Vereniging tot Behoud van Vrije Natuur
  • Peurdersvereniging Kampen
  • Kampereiland Pachtersbond
  • Hengelaarsvereniging Ons Vermaak
  • Kinderboerderij Cantecleer
  • WBE Jachtvereniging Kampen
Naast de vrijwilligers van deze verenigingen deden ook diverse basisscholen uit IJsselmuiden, medewerkers van het waterschap en de Stadserven mee.
De Natuurschoonmaakdag heeft als motto: "Lokaal beheer: Geen Natuurvuil meer!".

De Natuurschoonmaakdag werd in 1990 voor het eerst als nationale activiteit georganiseerd en is uitgegroeid tot een activiteit waarbij jaarlijks in heel Nederland vele kubieke meters zwerfvuil uit de natuur wordt verwijderd.

De startsein voor de actie werd om 8.30 uur gegeven bij de Kinderboerderij Cantecleer. De aanwezigen werden toegesproken door burgemeester Koelewijn.
Zoals elk jaar werd er weer flink veel vuil verzameld in het buitengebied. Dit betekent helaas dat er nog steeds veel afval in de IJssel terecht komt. Het overgrote deel van het verzamelde vuil bestaat uit kunststof. Het duurt ruim één miljoen jaar voordat het kunststof uit de natuur verdwenen is!
Na afloop van de opruimaktie verzamelden de vrijwilligers zich weer bij de kinderboerderij. Voor de deelnemers was er snert en een broodje kroket. De schoonmaakdag is onder meer gesponserd door De Stadserven, gemeente Kampen en het Waterschap. Voor de allerjongsten werd door Ons Vermaak een aantal prijzen verloot. Door omroep IJsselmond zijn opnamen gemaakt.