Spannende tijden voor karpervissers.

Dinsdag, 16 april 2013

Lang hebben we moeten wachten voordat de kou uit Nederland werd verdreven en zijn intussen al de eerste karpers het landingsnet in gegleden. Maar zijn er ook al karpers gesignaleerd die dood zijn gegaan.

Door de snelle temperatuurstijging is een aantal ongedierte begonnen om de eerste aanval in te zetten op de karpers, denkt u aan parasieten die in een mum van tijd kunnen zorgen dat er vele mooie vissen hierdoor het loodje moeten leggen.

Vanaf mijn 14e jaar vis ik al op karper en kan ik mij heugen dat na de winter periode altijd een serie vissen dood gaan. Maar ho, denk niet dat dit alleen maar door virussen is ontstaan. Door de jaren heen kan het hele jaar door worden gevist en heeft dit zijn voordelen maar ook nadelen, zeker gezien het voerbeleid. Ook hierdoor komen dode karpers boven drijven en daar hebben we al veel over gesproken.

Wil graag aan iedereen via deze weg een oproep doen als je dode karpers aantreft dit te melden bij de verenging waarbij je bent aangesloten, mocht je kans zien een dode vis uit het water te scheppen bel dan zeker ook even op, maar ook vooral je schepnet en handen goed te wassen..

Mocht je een karper vangen waarvan uitslag zichtbaar is en wat in jouw ogen geen kwaad kan, maak dan alsnog je onthaakmat  en schepnet schoon. Was wederom je handen goed, want het zou kunnen zijn als je op ander water gaat vissen en er een zou vangen je alsnog de besmetting over zou kunnen brengen. Verplaats nooit de vis naar ander water want dat zou een ramp betekenen en kan dit zeer grote gevolgen hebben. Laten we hopen dat de schade beperkt zal blijven.

Natuurlijk sterven er elk jaar wel een aantal karpers. Elke dode karper is er een te veel. Dus karpervissers houdt zeker de eerste weken alles goed in de gaten..

Evert IJssel