‘Maak geen zwijnenstal van je visplek’

Dinsdag, 21 april 2020

Het mooie weer én de huidige coronamaatregelen, maakt dat steeds meer mensen het viswater opzoeken om een hengeltje uit te smijten. Hengelaarsvereniging Ons Vermaak merkt echter ook dat niet iedereen het even nauw neemt met de netheid van de visplek. Vooral aan het Noorddiep laten ‘vissers’ een hoop troep achter. ‘Terwijl op je visvergunning heel duidelijk staat dat je, als je je visplek niet netjes en schoon achterlaat, je beboet kunt worden alsof je helemaal geen visvergunning hebt’, aldus Riek Jongman, bestuurslid van Ons vermaak. De kosten van dit ‘grapje’: 140 euro.

Vorige week repte de Facebook-pagina van Ons Vermaak over het afval langs het water. Bij het Noorddiep werden enkele vuilniszakken vol troep verzameld. Ook liet een visser zijn kapotgewaaide tent achter voor andere liefhebbers. Er werd schande van gesproken.

Blij met controle
Voor voorzitter Renko van Bodegraven aanleiding om afgelopen weekend een rondje langs de kolken te maken. Samen met Riek Jongman, die namens de vereniging mag controleren op de vispas en op het naleven van de regels. De tocht voerde langs van de Woonwagenkolk, de Machinekolk, de Kleine en Grote bouwkolk, de Dompekolk, Molenkolk en Blazekolk. Ook het stadspark werd aangedaan. De conclusie na het rondje: ‘Het valt gelukkig heel erg mee’, aldus de voorzitter van Ons Vermaak. ‘Op basis van de berichten dacht ik dat het heel erg zou zijn, maar het viel mij honderd procent mee.’ Sterker nog: zijn meegebrachte vuilniszak werd gevuld met slechts drie stukjes zwerfafval, waaronder een kartonnetje van een sixpack Corona; toepasselijk voor de tijd van het jaar, zo werd bij de Dompekolk met lichte ironie vastgesteld.

De aanwezige vissers waren overigens stuk voor stuk blij dat ze werden gecontroleerd op het hebben van hun vispas. ‘Ik denk dat het een beetje is als dat je een treinkaartje koopt; dan ben je ook blij dat de conducteur langskomt’, zo stelt Renko. Ook aan het Noorddiep werd het afgelopen weekend door bestuursleden gecontroleerd.