Patrick van der Kolk en Mansy Boersma winnaars Carp 2013.

Zaterdag, 7 september 2013

Patrick van der Kolk en Mansy Boersma zijn de winnaars van Carp 2013. De opbrengst van de wedstrijd wordt geschonken aan de stichting Kinderen Kankervrij (Kika).

Op 6 en 7 september is alweer de 7e koppelkarperwedstrijd gehouden. Het is elk jaar weer spannend om alle koppels goed over het Noorddiep te verdelen. Gelukkig is het dit jaar weer goed gelukt. Wel moesten een aantal koppels een eind lopen om hun visplek te bereiken.

Foto: Indeling stekken 2013.

Voor deelname aan de wedstrijd was zoals altijd grote belangstelling. Het aantal aanmeldingen was groter dan het aantal beschikbare plaatsen. Dit jaar zijn de deelnemers door middel van loting bepaald.
Op vrijdagmiddag 6 september juni commandopost ingericht. Daarna hebben we vele kilometers gelopen om de bordjes op de stekken te plaatsen. Vanaf 17:00 uur kon men zich melden bij de commandopost. De deelnemers kregen daar de reglementen uitgereikt. Voor de verloting van de stekken werd nog even aandacht gevraagd voor de reglementen.

De wedstrijd begon op vrijdag 18:00 uur en eindigde op zaterdagmorgen 10:00 uur. Even leken vrijdagavond buien roet in het eten te gooien. Gelukkig viel het enorm mee.

Op vrijdagavond viel het aantal vangstmeldingen tegen. Om 23:30 kwam pas de eerste melding binnen. Om klokslag 00:00 uur melde Korien Leeffers zich met een fraaie schub van 25 pond. Om 12 uur 's nachts waren er nog maar 2 karpers gevangen. Op zaterdagmorgen kwamen er maar mondjesmaat meldingen binnen. Uiteindelijk bleef de teller op 9 steken.

Foto: Korien Leeffers met een schubkarper van 25 pond.

Het aantal vangsten neemt al een aantal jaren af. In het najaar wordt door Sportvisserij Nederland een groot visserijkundig onderzoek op het Noorddiep uitgevoerd. Dit onderzoek - wat twee dagen in beslag zal nemen - moet inzicht geven in de huidige visstand op het Noorddiep. Zodra de data bekend zijn wordt dit op de site gepubliceerd. Een ieder die wil kijken of helpen is van harte welkom.

Grafiek: Vangsten 2010 - 2013.

Uitslag 7e koppelkarperwedstrijd 2013:

Plaats Koppel Gewicht
1 Patrick van der Kolk en Mansy Boersma 42 pond
2 Hincke Leijenhorst en Arnoud Daalmeijer 30 pond
3 R. de Vries en R. Zwep 27+ pond
4 Korien Leeffers en C. Baër 25 pond
5 Tim Borrias en Danny Bos 20 pond
6 P.W. Bos en B. Dokter 14 pond
7 Niek van der Wal en Mark van der Meulen 10 pond

De zwaarste karper (ruim 27 pond) werd gevangen door het koppel R. de Vries en R. Zwep. De zwaarste projectspiegelkarper (10 pond) werd gevangen door het koppel Niek van de Wal en Mark van der Meulen.

Foto: de winnaars van 2013 Patrick van der Kolk en Mansy Boersma.

Foto: op de tweede plaats eindigden de winnaars van vorig jaar Hincke Leijenhorst en Arnoud Daalmeijer.

Foto: De derde plaats was voor het koppel R. de Vries en R. Zwep.

Foto: de vierde plek was voor Korien Leeffers en Chiel Baër.

Foto: Niek van der Wal en Mark van der Meulen kregen de prijs voor de grootste spiegel.

Dit jaar hadden we de beschikking over vele fraaie prijzen. Naast de waarde bonnen en de wisselbeker beschikbaar gesteld door Ons vermaak hebben een aantal sponsoren vorstelijk bijgedragen:

Kortenschiel Kampen, Aquarium en hengelsport Goossen Ysselmuiden, Hengelsport Totaal Kampen en Boer diervoeders.

De opbrengst van de wedstrijd wordt geschonken aan de stichting Kinderen Kankervrij (Kika). Wil je ook een donatie doen: klik dan op onderstaande logo.