Karpervissen: u een kans, zij een kans.

Vrijdag, 21 maart 2014

We staan aan de start van een nieuw seizoen karpervissen. De afgelopen weken is het natuurlijk al behoorlijk lekker weer geweest, en zien we de meeste karpervissers, als paddenstoelen uit de grond, aan de waterkant verschijnen.

Voeren.

Met hogere temperaturen dan we gewend zijn in deze tijd van het jaar, is het heerlijk vertoeven aan de prachtige kolken en waterteren van Ons Vermaak. De karpers houden natuurlijk wel van een heerlijk zonnetje en een hogere temperatuur. Er worden ook wel degelijk karpers gevangen, maar vooral door de mensen, die het karpervissen al wat langer doen. Wat namelijk een klein beetje vergeten wordt, is de temperatuur van het water vermoed ik. Het is lekker weer, de zon schijnt volop en de temperatuur buiten is boven de tien graden. “De vis moet wel actief zijn, dus er kunnen gelijk bakken met voer in”!

En daar gaat het mis.. Als we de watertemperatuur meten, zullen we zien, dat het nauwelijks boven de zes graden uitkomt. Misschien dat de temperatuur aan de oppervlakte wat hoger is, maar als we wat dieper gaan, valt die temperatuur nog vies tegen. Voeren werkt dan in de meeste gevallen alleen maar averechts. Zeker wanneer er genoeg natuurlijk voedsel aanwezig is, zal de karper al het gevoerde lekkernij, links laten liggen, met alle gevolgen van dien. Probeer het bijvoeren dus te beperken. Vooral oliehoudende producten zijn niet geschikt bij deze watertemperaturen. Olie zal stollen nu en heeft dus niet het gewenste effect, van uitwasemen.  Moeten we dan allemaal single hookbait gaan vissen? Nee, maar probeer met verstand bij te voeren. Ik gebruik bijvoorbeeld nu blikmais, kikkererwten uit blik of een grondvoertje wat voornamelijk bestaat uit een olievrij grondvoer, gemalen boilies, blikvoer en een scheut vloeibare melasse van Evezet. Goedkoop en bijzonder effectief! Doe je voordeel ermee! Binnenkort zal ik een vervolg geven aan dit item. Heeft u zelf nog ideeën, waar u een mening of tip over zou willen hebben, mail dit dan naar Ons Vermaak en wie weet neem ik ook uw vraag onder de loep!

Goede vangst!!

Met Vriendelijk Groeten,