Verantwoord vissen belangrijk voor de toekomst.

Woensdag, 6 maart 2013

Steeds meer wordt duidelijk dat bij HSV Ons Vermaak in Kampen de jeugd de hoofdrol gaat spelen als we het hebben over karpervissen.

Het jeugdleden aantal is gestaag gegroeid maar baart aan de ene kant ook zorgen, waarom zou je zeggen. Nou omdat er nog velen zijn die niet de fijne kneepjes kennen, hoe verantwoord vissen belangrijk is voor de toekomst, daarom wil ik een aantal belangrijke punten onder aandacht brengen en zullen vanaf het begin, beginnen.

Ten eerste is het van groot belang dat vaste loodmontages altijd op een manier moet gebeuren dat tijdens het breken van je lijn na een run het lood altijd als eerste zal verdwijnen op de bodem en de karper alleen maar de onderlijn mee hoeft te nemen.

Met name bij het monteren van leadcore gaat er het een en ander mis gezien de montage, er worden soms verkeerde knopen gelegd en heeft het lood nog geen kans om zich te ontdoen van de hoofdlijn en zo bij breuk in zijn geheel door de karper zal worden mee genomen, met als gevolg, uitscheuren van de bek, of het ergste hij zal doodgaan doordat hij steeds het lood met zich mee moet dragen.

Schroom dus niet als je het niet weet en vraag het aan een ervaren karpervisser om zo bij je volgende vissessie veilig te kunnen vissen.

Ten tweede haal bij een run zoals we dat noemen nooit hard uit met je hengel, dit kan scheuren in de bek voorkomen, want door het vaste loodsysteem is de karper al gehaakt, pak rustig je hengel op en je kunt rustig de vis afdrillen en weet zeker dat je er geen vis mee zult verspelen.

Ten derde is de hakenkeus, er zijn er zo veel in de omloop, maar mijn inziens vis niet met haaksoorten waarmee je haaien kunt vangen want dit zal ook flinke schade tot gevolgd kunnen hebben aan de karper en dat is aan de waterkant nog een te vaak voorkomend probleem, ook hierbij de tip als je het niet weet, vraag het aan de ervaren rot.

Ten vierde, is het onderwerp bij obstakels vissen, want daarbij is ook zeker zeer belangrijk dat je goed weet wat je doet, zet nooit geen slip open maar vast, zorg dat je bij je hengel zit, zo kun je direct in actie komen, doe je dat niet dan is de kans groot dat de karper zich in een mum van tijd vast zwemt met ook hierbij weer grote gevolgen. Ga ook zeker niet in de beugels hangen, en denken ik zal hem wel, want dan is de kans ook weer groot dat er weer flink schade word aangericht (uitscheuren van de bek) en dat moeten wij met zijn allen niet hebben.

Ten vijfde is ook van groot belang het voerbeleid, daarin maken velen zeer grote fouten met als eindresultaat vissterfte, als het lente is geworden en het water weer opwarmt dan kun je wel weer het nodige brengen, maar doe dit niet overtollig, want ik zeg dan, daar prijs je, jezelf mee uit de markt maar ook je mede collega (dus voer met beleid) ook in de zomer worden er kilo’s gebracht maar is dit zeker niet goed.

Het meeste voer gaat te water als het herfst is geworden, omdat de karpers zich dan voor de winter willen volproppen, ook hier is nadenken op zijn plaats, als de eerste nachtvorst heeft plaats gevonden is een handje vol in de winter de beste manier, doe je het in hoeveelheid dan kan het zo zijn dat op de plas of put na de winterperiode karpers dood boven in het water kunnen drijven, ja en dat moeten we niet hebben toch? Ook hierbij het advies, vraag het wederom aan de ervaren karpervisser. Gebruik altijd producten die verantwoord zijn, dus waar karpers niet ziek van worden en doodgaat, we lachen er wel om, maar er zijn mensen die van alles uitproberen en niet bij machte zijn hierover na te denken.

Als zesde, ga zorgvuldig met de vis om, dus gebruik een goed landingsnet, een onthaakmat en zet hem op deze wijze ook weer terug, want zo breng je de minste schade aan de zoetwaterbig wat onze passie is, zorg zeker ook dat je de foto of videocamera binnen handbereik hebt om zo snel te kunnen handelen en de karper op deze manier niet te lang op de kant hoeft te bivakkeren.

Tot slot hoort ook bij verantwoord vissen dat tijdens je visdag of visnacht al je rommel weer mee gaat naar huis om armoede met verschillende instanties te voorkomen, dit geld dus voor ons allemaal. Aan HSV Ons Vermaak ligt het niet want die timmeren aan de weg om de jeugd een goed toekomst te bieden.

Maar daar staat tegenover dat ook de jeugd op een verantwoordelijke manier de toekomst in gaat om zo hun daarop volgende generatie te onderwijzen dat deze passie nog lang zal blijven bestaan, gebeurd dit niet, dan is het gauw gedaan, hopelijk zal dit niet het geval zijn. Aan ons light het niet.

Door: Evert van ’t IJssel.