** Nog steeds TE veel afval langs de waterkant **

Dinsdag, 3 april 2018

Lees dit goed en wees gewaarschuwd!

Nadat het enkele jaren redelijk goed gegaan is met het afval rondom onze wateren moeten wij nu helaas vast stellen dat het afval probleem weer de kop begint op te steken.
Om problemen te voorkomen gaat er strenger gehandhaafd worden op dit punt.
Het valt op dat het meeste afval achter gelaten wordt door karpervissers die ’s nachts vissen, dit is te zien aan de verpakkingsmaterialen die overal rond slingeren.
Daarom willen wij de leden nogmaals op punt 11 van de vergunnings voorwaarden van de nachtvispas van h.v. Ons Vermaak wijzen. Hierin staat het volgende: Tijdens het vissen dient Uw visstek en de omgeving ervan vrij te zijn van afval!!
Ook in de algemene vergunningsvoorwaarden staat bij punt 9 het volgende: Op eerste vordering van onze BOA’s of verenigingscontroleurs dient U het aanwezige afval ( ook al is het niet van U zelf) op te ruimen.!!
Doet U dit niet dan wordt Uw vispas door de vereniging ingenomen voor tenminste 3 maanden.

Ook moeten wij helaas constateren dat het alcohol gebruik aan de waterkant weer begint toe te nemen. Overal liggen lege bierflesjes waar geen statiegeld op zit en lege bierblikjes, tevens nemen leden nemen hele kratten bier mee tijdens het vissen. Ook de buitenlandse vissers doen dit steeds meer.
Volgens punt 14 van de algemene voorwaarden is het nuttigen of voorhanden hebben van alcoholische dranken aan de waterkant verboden. Wanneer men 2 of 3 flesjes bier bij zich heeft zal daar niet moeilijk over gedaan worden maar mensen die hele kratten bier meenemen krijgen een proces verbaal voor het overtreden van de vergunningsvoorwaarden en dit geintje kost 150 Euro!!!
Je zit tenslotte aan de waterkant om te vissen en niet om je vol te laten lopen met drank en overlast te veroorzaken. Daarnaast wordt de vereniging er op aangekeken en aangesproken. Dit wangedrag van bepaalde leden stoort ons en de vereniging is daar niet van gediend.
Vanaf dit jaar wordt ons controle team uitgebreid met een leerling BOA en we gaan gebruik maken van 2 externe BOA’s. Dus er gaat meer en strenger gecontroleerd worden. Ook gaan er dit jaar handhavingsacties plaatsvinden. Dit houdt het volgende in:
Tijdens de handhavingsacties wordt er NIET GEWAARSCHUWD!! Er wordt meteen geschreven. Wanneer deze acties gaan plaats vinden wordt niet bekend gemaakt. De politie is ook op de hoogte gebracht van onze handhavingsplannen en gaat op dezelfde manier handhaven, tevens worden zij ook ingelicht wanneer er een actie plaats vindt.
Het bestuur vindt het jammer dat we deze weg moeten inslaan maar door het wangedrag van sommige leden zien wij geen andere mogelijkheden.
De vereniging bezit veel en mooi viswater dus laten we nu met zijn allen proberen om deze wateren ook mooi en vrij van afval te houden.
Als iedereen zich netjes aan de regels houdt dan ligt er ook geen afval en hoeven de handhavers geen nare acties te ondernemen.
Het bestuur rekent op jullie medewerking.

Het bestuur van h.v. Ons Vermaak.