Dode vissen in onze wateren

Dinsdag, 12 februari 2013

Af en toe krijgen wij als vereniging wel eens een melding over dode vis. Wij zijn als bestuur ook hartstikke blij dat onze leden ons hierover informeren.

Vaak betreft het oude vissen die aan het eind van de winter of het vroege voorjaar het loodje leggen. Dit is op zich niets bijzonders en ook niet iets om ons zorgen over te maken want dit is een heel natuurlijk verschijnsel in de natuur.

In principe gebeurt dit bij alle wilde dieren en dat heet natuurlijke selectie. De oudere en zwakkere dieren die in de zomer en het najaar geen voldoende vetreserve’s opbouwen die krijgen het aan het eind van de winter moeilijk doordat hun vetreserve’s op zijn, vaak begint het voorjaar dan voor zichtig op gang te komen met als gevolg een explosie van nieuw voedingsrijk voedsel.

De spijsvertering van de meeste wilde dieren ( ook vissen) staat in de winter op een heel laag pitje en als ze al voedsel tot zich nemen dan is dat vaak kwalitatief slecht voedsel met weinig voedingswaarde.
Als er in het voorjaar ineens weer volop voedingsrijk voedsel beschikbaar komt dan hebben de meeste wilde dieren het even moeilijk omdat hun spijsvertering eerst weer op gang moet komen , het moet weer wennen aan dit voedingsrijke voedsel. Je ziet dan ook vaak dat dieren enkele weken last hebben van dunne ontlasting, dit is dus een volkomen natuurlijk verschijnsel.

Als je ziet wat sommige vissers aan voer in het water gooien dan vraag ik mij wel eens af: WAAR ZIJN WE MEE BEZIG MET ONS ALLEN! Er worden op kleine putjes complete voercampagnes gehouden! Dit is de waanzin ten top en totaal overbodig. Je verpest er het water alleen maar mee. Het ergste is dat deze voerpraktijken tot ver in het najaar en zelfs in het begin van de winter worden doorgezet met alle nare gevolgen van dien voor onze vissen.

Lang niet alles word in een keer opgegeten dus er blijft altijd wat liggen, dit is over het algemeen hoogwaardig voedsel wat een vis goed kan verteren als zijn spijsvertering op volle toeren draait, kortom bij hoge watertemperaturen. Echter bij lage temperaturen komt de spijsvertering bij vissen en vooral bij karper bijna tot stilstand en als er dan nog volop kwalitatief hoogwaardig voedsel ( boillies) in het water liggen en de karper gaat hier van eten dan kun je er op wachten dat de vis hier problemen door krijgt, zijn trage spijsvertering kan dit hoogwaardige voedsel niet goed verwerken met als gevolg dat de vissen ziek worden. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er in de winter af en toe dode vissen opduiken in onze wateren. Deze vissen gaan kapot aan de onzinnige voercampagnes die sommige mensen uitvoeren tot diep in het najaar en de winter.

Bij deze willen wij als bestuur ook een oproep doen aan de karpervissers om met mate te voeren en niet maar raak te dumpen want we doen er meer slecht mee dan goed. Gaan de watertemperaturen dalen pas dan je voerbeleid een beetje aan en gebruik je verstand want we hebben er toch allemaal een hekel aan als we ergens weer een mooie grote karper dood zien drijven met een dikke opgezette buik opgelopen door overtollig voer wat in het water ligt.
Zoals gezegd krijgen we ook meldingen over dode vis maar wij als bestuur zijn niet altijd in staat om hier direct op te reageren (we hebben allemaal een fulltime baan) .Zoals jullie allemaal weten is het erg belangrijk dat dode vissen zo snel mogelijk uit het water verwijderd worden i.v.m. het verspreiden van ziektes.

Daarom willen wij als bestuur bij deze een oproep doen aan onze leden: als je een dode vis in het water ziet en hij is nog redelijk “vers” probeer hem dan zelf uit het water te halen en ergens in de struiken te gooien zodat hij uit het zicht is.Het is belangrijk om deze vissen zo snel mogelijk te verwijderen.

Wij hopen op jullie medewerking.

Het bestuur.