Hinke Leijenhorst en Arnoud Daalmeijer winnaars koppelkarperwedstrijd 2012.

Zaterdag, 9 juni 2012

Hinke Leijenhorst en Arnoud mochten uit handen van wethouder Martin Ekker de eerste prijs ontvangen. Zij mogen zich een jaar lang de trotse eigenaars van de wisseltrofee noemen. Drie schubkarpers met een totaal gewicht van 56 pond wisten zij tussen vrijdagavond 18:00 uur en zaterdagmorgen 10:00 te vangen. (Update)

Foto: de winnaars van 2012: Hinke Leijenhorst (uiterst rechts) en Arnoud Daalmeijer (uiterst links).

Op 8 en 9 juni is alweer de 6e koppelkarperwedstrijd gehouden. Het is altijd weer spannend om dan alle koppels goed over het Noorddiep te verdelen. Gelukkig is het dit jaar goed gelukt. Wel moesten een aantal koppels een eindje lopen om hun visplek te kunnen bereiken.
Ruimte voor meer koppels is er niet. Het aantal koppels wat mee kan doen wordt elk jaar opnieuw bepaald.

Voor de wedstrijd is steeds meer belangstelling. Het aantal aanmeldingen was vele malen groter dan het aantal beschikbare plaatsen. Twee minuten nadat de inschrijving op 5 mei om 08:00 uur was geopend waren alle beschikbare plaatsen al vergeven. Het aantal aanmeldingen was hoger dan het aantal beschikbare plaatsen. Hierdoor moesten we een aantal koppels teleurstellen.

Op zaterdag 2 juni is met behulp van een ploeg vrijwilligers al de nodige voorbereidingen gedaan. Stekken zijn gemaaid en afval opgeruimd. Met de boeren zijn afspraken over de te bevissen percelen gemaakt.

Op vrijdagmiddag 8 juni werd de commandopost ingericht. Vanwege de harde wind werd in eerste instantie met één tentdeel volstaan. Gezien de felle bui waar we om 15:30 te maken kregen een terechte beslissing.

Foto: de dixie was niet bestand tegen de felle rukwinden.

Vanaf 17:00 uur kon men zich melden bij de commandopost. De eerste deelnemers waren al om 16:30 aanwezig. De deelnemers kregen daar de reglementen uitgereikt. Voor de verloting van de stekken werd nog even aandacht gevraagd voor de reglementen.

De wedstrijd begon op vrijdag 18:00 uur en eindigde op zaterdagmorgen 10:00 uur.
Op vrijdagavond viel het aantal vangstmeldingen een beetje tegen. Om 12 uur 's nachts waren er nog maar 3 karpers gevangen. Op zaterdagmorgen liepen de meldingen snel op. Met name in deel 3 werden de nodige karpers gevangen.

Uiteindelijk bleef de teller op 15 steken. In 2010 werden er nog 22 karpers gevangen, in 2011 waren dat er 17. Verheugend is wel dat er dit jaar 6 projectspiegels zijn gevangen. In 2010 werd 1 projectspiegel gevangen, in 2011 waren het er 5.

Uitslag 6e koppelkarperwedstrijd 2012:

Koppel

Aantal vissen

Gewicht Stek Bijzonderheden
1 Leijenhorst/Daalmeijer 3 56 pond 17 Zwaarste vis (schub) 22 pond
2 Rook/Van Nieuwkerk 4 51,5 pond 1
3 Modders/Ubels 3 37 pond 2 Zwaarste spiegel: 13 pond
4 Klaassen/Lohman 2 25 8
5 De Vries/De Vries 1 19 25
6 Meinen/De Lange 2 15 3

De zwaarste karper (22 pond) werd gevangen door Hinke Leijenhorst en Arnoud Daalmeijer. De zwaarste projectspiegelkarper (13 pond) werd gevangen door Seth Modders en Martijn Ubels.

Zaterdagmorgen om 11:00 had iedereen zich weer verzameld bij de commandopost. Tijdens het nuttigen van een broodje en koffie komen de verhalen los. Veel belovende stekken produceerden geen vis terwijl op het oog minder mooie stekken wel karper opleverden. Dit levert altijd veel stof op voor discussie.

De prijzen werden uitgereikt door Martin Ekker, wethouder en 2e loco burgemeester van Kampen.

Foto: de winnaars van de 2e prijs: Marco Rook en Diederick van Nieuwkerk

Foto: de winnaars van de 3e prijs: Seth Modders en Martijn Ubels

Dit jaar hadden we de beschikking over vele fraaie prijzen. Naast de waarde bonnen en (wissel) bekers beschikbaar gesteld door Ons vermaak hebben een aantal sponsoren vorstelijk bijgedragen:

Kortenschiel Kampen, Aquarium en hengelsport Goossen Ysselmuiden en Hengelsport Totaal Kampen.